Doprava Prosek buďme bez smogu - Občané z příměstských oblastí v okolí Prahy se výrazně postavili proti plánovanému zavedení trolejbusové linky č. 377 z Letňan.
Občané z příměstských oblastí v okolí Prahy, zejména obce jako Veleň, Sluhy, Mratín, Brázdim, Polerady a město Kostelec nad Labem, se výrazně postavili proti plánovanému zavedení trolejbusové linky č. 377 z Letňan. Jejich hlavní výhrady se týkají vizuálního znehodnocení krajiny a zásahu do charakteru obcí kvůli trolejovému vedení.
Hlavní argumenty občanů a starostů:
Estetika: Vadí jim sloupy vysoké 8,5–10,5 metru s trolejemi, které by byly rozmístěny každých 30 metrů po celé šíři vozovky.
Zásah do prostředí: Obávají se narušení historického rázu obcí, životního prostředí a komplikací pro obyvatele.
Nedostatečná dokumentace: Kritizují oznámení EIA (posouzení vlivu na životní prostředí) jako nekonkrétní a nedostatečné.
Symbolický odpor: Projekt označují jako „trolejbusy do polí" a odmítají „zadrátování" vesnic.
Výsledek protestů:
Středočeský kraj nakonec ustoupil od projektu trolejbusové linky 377 právě kvůli silnému odporu obcí. Petici proti záměru podepsalo 749 lidí a krajští zastupitelé ji vzali na vědomí. Radní pro dopravu Petr Borecký uvedl, že projekt nebude prosazován proti vůli obcí 1.
Za Prosek je má čtvrť:
Meritum je, že lidé, kteří nejvíce využívají tuto dopravu, jsou zjevně příměstští.
Příměstské oblasti se odmítly elektrifikovat, a to ve prospěch naftových autobusů.
Tak by nejlépe měly také nést externality této dopravy – tedy naftové exhalace – a důsledky nepřenášet na jiné, konkrétně na občany Proseka. Měly by snést to, že přes Prosek pojedou ekologicky, a to buď trolejbusovou linkou 58, anebo metrem. Na své naftové busy si nastoupí na okraji Prahy – a bude to férové.
Pojďme se tedy zaměřit na to, aby opravdu tato trať byla elektrifikována, a i do té doby se Prosek zbavil dalšího zdroje smogu.
(Prosecká ulice je nakonec označena za přetíženou kvůli dopravě.)